search

در نسخه ۲ فونت ایران شارپ چه چیزی جدید است؟

ایده طراحی این فونت از آنجا آغاز شد که متوجه شدیم ما بیش از حد فونت ایران معمولی را برپایه دور (منحنی) طراحی کرده ایم. اگرچه این کار را بر اساس تحقیقات انجام داده بودیم و می دانستیم که ایرانیان فونت‌هایی با دور بیشتر را دوست دارند اما به مرور متوجه شدیم سلیقه ها متفاوت است. برخی کاربران دوست دارند فونت ایران کمی خشک تر و جدی تر باشد.

ایده طراحی این فونت را در آغاز به عنوان پروژه دانشجویی به دانشجو سحر خوارزمی سپردیم. این دانشجو که پیش از این با طراحی فونت ایران خوارزمی توانایی خود را نشان داده بود توانست پس از یک ترم کار به نتیجه مطلوبی دست یابد.

image

با شروع به کار جدی سایت فونت ایران مسلم ابراهیمی خالق فونت‌های ایران تصمیم گرفت برخی از ایده‌هایی را که پیش از این به عنوان پروژه دانشجویی به دانشجویانش سپرده بود را یکبار دیگر خود باز طراحی کند. نتیجه این طراحی دوباره نسخه جدید ایران شارپ است که در ادامه می توانید شرح تغییرات را ببینید.

در روند طراحی دوباره فونت ایران شارپ یکبار دیگر از اغراق‌های موجود در فونت ایران کاسته شد. الف های کوتاه و دندانه های بلند این فونت همراه با گوشه های تیز کمی چشم را آزار میداد. اما با بلند تر شدن حروف صعودی و کوتاه تر شدن دندانه‌ها حالت ازدحام خطوط تیز و شکسته در طول سطر کم شد.

این تغییرات تنااسب همراه با مقداری انبساط باعث شد ایران شارپ نسخه ۲ به فونتی رسمی ، جدی ، اتو کشیده و در عین حال بسیار خواناتر از فونت‌های قبلی ایران تبدیل شود.

انبساط حروف و کلمات در نسخه جدید عمل دیدن و خواندن را آسان تر کرده است

image

با تغییر تناسب و اندازه اندک در حروف کلمات به‌طور مشخصی بزرگتر دیده می‌شود.

image

در نسخه جدید علاوه بر خوانایی تغییرات و امکانات زیر نیز اضافه شده است.

تنظیم دقیق و حساب شده فاصله حروف

اغلب کاربران از این نکته مهم آگاهی ندارند که مهمترین عاملی که باعث خوانایی بیشتر یک فونت می شود فاصله حساب شده حروف است. در نسخه جدید فونت ایران شارپ بی نقص ترین چینش حروف پیش روی شما باشد.

یکپارچه بودن حروف در هر کلمه و تفکیک آن‌ها با فضای خالی فاصله تاثیر زیادی در روان خوانی یک متن دارد. در فونت ایران شارپ همانطور که شما هیچ به هم چسپیدگی نمی بینید هیچ فاصله اضافی نیز نخواهید داشت.

 

کاهش حجم نسخه‌های وب‌فونت

در وب‌فونت‌های نسخه جدید با حذف امکان تایپ زبان‌های کم کاربرد خاورمیانه‌ای پنجاه‌درصد از حجم فونت کم شده است. (در وب فونت‌های نسخه جدید زبان فارسی، عربی و انگلیسی به طور کامل پشتیبانی می‌شود.)

 

اعراب گذاری دقیق‌تر

در نسخه۳ فونت ایران شارپ نقص‌های اعراب گذاری نسخه پیشین رفع شده است. ایران شارپ به دلیل سبک طراحی به فونت‌های عربی نزدیک است و انتخاب مناسبی برای تایپ متن‌های عربی است.

 

استاندارد سازی اعداد و علایم

در نسخه جدید فونت ایران شارپ مواردی از قبیل علایم ریاضی به استاندارد فارسی نزدیکتر شده است و برخی گلیف‌های لازم به فونت اضافه شده است.

 

اضافه شدن نسخه موبایل (فونت موبایل)

یک فونت ویژه ویژه استفاده در تلفن‌های همراه به بسته دانلودی اضافه شده است. سایز این فونت دقیقاً مشابه سایز فونت دروید نسخ اندروید بوده، همانند آن فاقد حروف انگلیسی است. و فاصله سطر بسیار کمی دارد.

 

اضافه شدن نسخه ویژه صفحه آرایی و چاپ

تفاوت این فونت در اندازه آن است. اندازه این فونت به نسبت فونت اصلی کوچکتر و مشابه فونت‌هایی مانند میترا، نازنین و … است. کاربرد اصلی این سایز در صفحه آرایی صفحات چاپی است. فاصله سطرهای این فونت به نسبت فونت اصلی بیشتر است و در حالت خودکار پاراگراف نیازی به تنظیم ندارد.

 

اضافه شدن نسخه وب فونت فاقد انگلیسی

وب فونت ها فاقد حروف انگلیسی برای کاربرانی که تمایل دارند از فونت مکمل انگلیسی انتخابی خود در کنار این فونت استفاده کنند بسیار کاربردی خواهد بود.

 

 

 

بازگشت به صفحه فونت : فونت ایران شارپ