search

در نسخه ۳ خانواده فونت ایران سن سریف چه چیزی جدید است؟

 طراحی دوباره همه وزن ها

در نسخه جدید مسلم ابراهیمی خود یکبار دیگر این مجموعه فونت را باز طراحی کرده است. شکل بسیاری از حروف طی این طراحیِ دوباره تغییر کرده و به نسبت قبل زیباتر و خواناتر شده‌است.

 

هماهنگی کامل پنج وزن

مسلم ابراهیمی مدرس طراحی حروف ایده طراحی نسخه اول فونت ایران سن سریف را به عنوان پروژه‌های دانشجویی به دانشجویانش سپرد به طوری که پنج دانشجو هرکدام طراحی یکی از وزن ها را بر عهده گرفتند. این روش کار اگرچه سرعت خلق این ایده را بالا برد اما باعث شد وزن‌های چندگانه نا‌هماهنگ باشند.

در نسخه جدید فونت ایران سن‌سریف وزن‌های چندگانه همه بر یک پایه طراحی شده‌اند و بنابراین کاملاً بر هم منطبق هستند.

 

حذف وزن سیاه (Black) و اضافه شدن وزن (Medium)

از آنجا که مجموعه فونت ایران سن‌سریف بیشتر به عنوان قلم متن کاربرد دارد. تصمیم گرفتیم وزن سیاه که بیشتر در اندازه‌های بزرگ و نمایشی کاربرد دارد را حذف کنیم و این تنوع انتخاب را به وزن های پایین تر اضافه کنیم. بنابراین وزن Medium به مجموعه اضافه و وزن سیاه حذف گردید.

 

تنظیم دقیق و حساب شده فاصله حروف

اغلب کاربران از این نکته مهم آگاهی ندارند که مهمترین عاملی که باعث خوانایی بیشتر یک فونت می شود فاصله حساب شده حروف است. در نسخه جدید فونت ایران از همه امکانات موجود در طراحی فونت استفاده شده است تا بی نقص ترین چینش حروف پیش روی شما باشد.

یکپارچه بودن حروف در هر کلمه و تفکیک آن‌ها با فضای خالی فاصله تاثیر زیادی در روان خوانی یک متن دارد. در فونت ایران همانطور که شما هیچ به هم چسپیدگی نمی بینید هیچ فاصله اضافی نیز نخواهید داشت.

 

کاهش حجم نسخه‌های وب‌فونت

در وب‌فونت‌های نسخه جدید با حذف امکان تایپ زبان‌های کم کاربرد خاورمیانه‌ای پنجاه‌درصد از حجم فونت کم شده است. (در وب فونت‌های نسخه جدید زبان فارسی، عربی و انگلیسی به طور کامل پشتیبانی می‌شود.)

 

تغییر شکل عدد صفر از نقطه به دایره تو خالی و اضافه شدن ممیز فارسی

پیشنهاد شورای استاندارد سازی خط فارسی این است که برای اشتباه گرفته نشدن نقطه و عدد صفر شکل صفر به صورت دایره توخالی تایپ شود و علامت ممیز به صورت یک خط اریب متفاوت از علامت اسلش باشد. در راستای استاندارد سازی بیشتر فونت ایران این دو تغییر در نسخه جدید ایجاد شد.

 

رفع مشکلات موجود در نامگذاری فونت ها به صورت خانواده

در نسخه قبل مشکلاتی برای دسترسی به همه وزن‌های فونت ایران در نرم افزار‌های مختلف وجود داشت. در نسخه جدید همه وزن‌ها بجز وزن بولد به صورت مستقل در لیست فونت‌های شما دیده می‌شوند (برای دسترسی به وزن بولد نیز کافیست استایل بولد را برای وزن معمولی فعال کنید.)

 

تغییر فونت انگلیسی مکمل (استفاده از فونت روبوتو)

در نسخه جدید فونت مکمل انگلیسی به لحاظ اندازه و وزن با فونت فارسی هماهنگ تر شده است.

 

اعراب گذاری دقیق‌تر

در نسخه۳ فونت ایران نقص‌های اعراب گذاری نسخه پیشین رفع شده است.

اگرچه در متن‌های فارسی اعراب کاربرد کمی دارد اما برای کاربرانی که از محتوی عربی استفاده می‌کنند می‌تواند بسیار پرکاربرد باشد.

 

کوچکتر شدن اندازه اعداد

برای نزدیکتر شدن به استاندارد‌های اندازه، اندازه اعداد در فونت ایران سن‌سریف کمی کوچکتر شد تا هم ارتفاع با حروف نباشد و به متمایز دیده شدن اعداد از حروف کمک کند.

بازگشت به صفحه فونت : فونت ایران‌سنس