اپتیکال سایز در طراحی حروف

اپتیکال سایز در تایپ دیزاین

این ویدئو را در اینستاگرام تماشا کنید:
https://www.instagram.com/tv/CCgs_FfAOmP
متن زیر همان دیالوگ‌های ویدئو است که تایپ شده است:

چند روز قبل من این اسلایدها رو برای معرفی فونت جدید آهنگ تو پیجام منتشر کردم و به یکی از ویژگیهای فونت آهنگ اشاره کردم.
حالا این ویژگی چی بود؟ ببینید فونتآهنگ در وزنهای سنگین دندونههای خیلی تیزی داره. این مقدار تیزی زاویهها رو ما معمولا در فونتهای دیگه فارسی نمیبینیم. چرا؟
جوابش اینه …. چونکه این حروف با این دندانه های خیلی تیز اگر در سایز کوچیک چاپ بشه. یا در صفحه نمایشگر کامپیوتر یا موبایل در سایز ریز دیده بشه. این ظرافتها و نازکیها دیده نمیشه و یه جورایی از بین میره.
بنابراین طراحان تایپ از اینکه نازکی، تیزی یا ظرافت زیاد بخوان اضافه کنن به حروف پرهیز میکردن. حالا برای حل این مشکل. یعنی داشتن ظرافتها و در عین حال جلوگیری از ایجاد مشکل در سایز ریز.
تایپ دیزاین پیش اومده به نام اپتیکال سایز.

اپتیکال سایز چیه؟

به این تصویر حرف چاپی a نگاه کنید. شاید فکر کنید که این حرف سمت راست که چاق تر هست وزنش بیشتره

یعنی وزن بولد هست و حروف سمت چپ وزن معمولی. اما بهتره بدونید که اینا همشون وزن معمولی هستن
اون قدیم که لازم بود برای هر سایز فونت حروف جدا ریخته گری بشه و ساخته بشه باید طراح تایپ حروف سایز ریز رو کمی زمخت طراحی میکرد و نازکی ها و تیزی ها رو حجم میداد بهش که وقتی خیلی ریز چاپ میشه نتیجه خوب بشه و حروف خوب دیده بشه.
خب …. در فونتهای نرم افزاری که دیگه ما برای هر سایز یک فونت نمیسازیم. ما فقط یک سری حروف طراحی میکنیم و کامپیوتر اون رو کوچیک و بزرگ میکنه. درسته اما بهتره بدونید که این کار در بعضی فونتهای کامپیوتری هم انجام میشه.
یعنی طراح چند سری فونت طراحی میکنه مخصوص سایزهای مختلف.
این حروف رو ببینید در این فونت ۳ تا سری حروف طراحی شده یکیش که نازکی زیاد داره برای پوستر و استفادههای بزرگتره . یکی برای هد یا همون عنوانها و تیترها در نشریات و یکی هم تکست که برای متن ریز استفاده میشه . … و همینطور که میبینید فاقد اون نازکی و ظرافت هست.
در طراحی فونت آهنگ هم این سیستم پیاده شده یعنی این دندانههای تیز و نازک که در وزنهای سنگین وجود داره به مرور در وزنهای پایین تخت میشن. چرا چون ما وزن سنگین رو معمولا در سایز بزرگ استفاده میکنیم و وزنهای معمولی و نازک رو در متن ریز.
حالا علاوه بر این هر کدوم از وزنهای فونت آهنگ هم در قالب ۵ فونت در دسترس هست که با جابجایی بین این فونتها میشه حتی در وزن سنگین هم این زاویههای تیز رو به گرد تبدیل کرد. …. کاربردش چیه؟ یکیش اینه که با گرفتن تیزی زاویهها میشه به شکل جدیدی از حروف رسید که با توجه به سلیقه طراح میتونه انتخاب بشه و یکی هم
اینکه اگر خواستیم وزنهای سنگین رو در اندازه کوچیک استفاده کنیم بتونیم از فنا شدن این زاویههای نازک و تیز جلوگیری کنیم. موضوع اپتیکال سایز تازگی و با اومدن فونتهای وریبل دوباره خیلی داغ شده. چون با وجود فونتهای وریبل دیگه لازم نیست چند سری فونت بسازیم و این تغییرات رو می تونیم در قالب یک متغییر به فونت اضافه کنیم. فونت آهنگ فعلا وریبل نداره. در نسخههای بعدی که وریبلش رو ساختم سعی میکنم دوباره براتون ویديو بسازمو درباره اپتیکال سایز در وریبل فونت توضیح بدم. و حالا جالبه بدونید که موضوع اپتیکال سایز در طراحی لوگو هم وجود داره.
توی دانشگاه استاتید ما رو از ایجاد کنتراست ضخامت زیاد و اضافه کردن خطوط نازک به لوگو منع میکردن چون میگفتن در سایز ریز خراب میشه. ولی هیچیکی نگفت میتونید ۲ یا ۳تا لوگو تحویل بدید. یکی برای سایز ریز و یکی برای استفاده در اندازه بزرگ  یه راه حل ساده و بی هزینهJ
اشتراک گذاری این پست :