search

مسلم ابراهیمی بنیان‌گذار فونت‌ایران

image

مسلم ابراهیمی موسس و مدیر فونت ایران در سال ۱۳۸۷ طی پژوهش‌هایی که برای تدوین پایان نامه کارشناسی ارشد خود در رشته گرافیک انجام می‌داد. به صورت جدی وارد عرصه طراحی تایپ فارسی شد. بخش عملی پایان نامه او طراحی قلمی به نام ایران بود که بتواند مطابق با سلیقه ایرانیان باشد و از فونت‌های رایج فارسی خواناتر و زیباتر باشد.

در سال‌های بعد مسلم ابراهیمی در دانشگاه‌ مشغول به تدریس طراحی حروف شد و توانست در قالب کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان، پژوهش‌های نظری و عملی خود را نیز ادامه دهد.

طی چند سال تدریس طراحی تایپ در دانشگاه مسلم ابراهیمی توانست فونت‌های متعدد و متنوعی را به کمک دانشجویان تولید کند و همچنین ایده طراحی تایپ فیس ایران را توسعه دهد.

فونت‌های تولید شده اگرچه پرطرفدار بود اما به دلیل عدم وجود ساز و کار مناسب برای انتشارِ فونت در ایران، این پروژه‌ها آرشیو می‌شد و به دست طراحان نمی‌رسید.

بنابراین وی برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ فروش‌ آنلاین فونت فارسی را به صورت آزمایشی در وبلاگ خود آغاز کرد. به مرور زمان برخی فونت‌های منتشر شده در وبلاگ  moslemebrahimi.com مورد استقبال طراحان ایرانی قرار گرفت و در برخی پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفت.

بنابراین در سال ۱۳۹۴ مسلم ابراهیمی تصمیم گرفت اولین فروشگاه آنلاین فونت فارسی را با نام fontiran.com راه اندازی کند.

فونت‌های ایران‌سنس و پس از آن ایران‌یکان از تایپ‌فیس‌های موفقی است که توسط مسلم ابراهیمی طراحی شده است. این ۲ تایپ‌فیس در حال حاضر (۱۳۹۸) پرکاربردترین فونت‌‌‌ها در طراحی وب و موبایل فارسی محسوب می‌شوند.

همچنین مسلم ابراهیمی با طراحی و انتشار فونت دانا (در بهار ۱۳۹۸) برای نخستین بار در ایران، وریبل فونت فارسی را در اختیار طراحان قرار داد.