زبان خط الفبا . آشنایی با اصطلاحات پایه در تایپوگرافی (قسمت اول)

سلام دوستان  . من مسلم ابراهیمی هستم . طراح تایپ و بنیانگذار فونت‌ایران
در این ویدئو می‌خوام درباره تعاریف پایه خط و تایپوگرافی براتون بگم.
برای اینکه بحث جذاب‌تر باشه من کلمات رو بصورت دوتایی کنار هم قرار میدم و درباره شون توضیح میدم.
دو کلمه ای رو که  کنار هم قرار میدم که به هم نزدیکن و دونستن تفاوتشون به درک معنی کمک میکنه مثل  خط و زبان / خوشنویسی و تایپوگرافی / فونت و تایپ‌فیس   اینکه اینا چه تفاوتی با  هم دارن باعث میشه خیلی راحت‌تر این بحث رو یاد بگیرید.
ویدئو رو هم می‌تونید از پیج اینستاگرام مسلم ابراهیمی ببنید. هم یوتیوب و هم آپارات:
https://www.instagram.com/p/CEJzHcvgEbG

زبان و خط:
دوستان دقت کنید که قبل از خط زبان بصورت گفتاری وجود داشته.
انسان‌های نخستین یاد می‌گیرن که می‌تونن برای اشاره به بعضی موضوعات بصورت قراردادی از آواهای گفتاری مشترکی استفاده کنن. … برای مثال احتمالاً یکی به یک درخت اشاره کرده و گفته … “درخت”  و بقیه هم تکرار کردن درخت (حالا اینکه چرا درخت؟  درباره خیلی کلمات نمی‌دونیم واقعا) اما اون چیزی که الان مهمه اینه که از اون به بعد در بین اون قوم یا قبیله اسم اون چیز می‌ شده درخت. درحالی احتمالا در همون زمان در جای دیگه و در قوم و قبیله‌ای دیگه  نام  متفاوتی رو برای درخت تعیین شده بوده.
پس زبان یک قرارداد هست بین یک سری آدم‌ها که کلمات مشترکی رو برای چیزهای مختلف تعیین کردن که به وسیله اون بتونن با همدیگه راحت‌تر ارتباط برقرار کنن.
 خط: خط وقتی بوجود اومد که انسان‌ها کشف کردن که اگر بتونن شکل‌های گرافیکی مشخصی رو برای این کلمات توافقی نقاشی کنن می‌تونن حرف‌ها و اطلاعات‌شون رو ثبت کنن و برای همیشه ذخیره کنن. خط یکی از مهمترین ابداعات انسان هست. هرچی ما اطلاعات تاریخی داریم همه مربوط به بعد از ابداع خط هست. چرا؟  چون تا قبل خط اطلاعات ثبت نمی‌شده.
اطلاعات منتقل میشده بین آدم‌ها ارتباط وجود داشته اما ثبت نمی‌شده
و خب وقتی اطلاعات توسط خط ثبت بشه این قابلیت رو داره که به تعداد خیلی بیشتری از آدم ها منتقل بشه.
مثلا حاکم شهر قوانین مورد نظرش رو روی یک سنگ حکاکی میکرده و مثل یک تابلو اعلانات قرار میذاشته وسط شهر … تا همیشه جلو چشم همه باشه
در حالی که احتمالا قبل از ابداع خط باید هر روز این قوانین رو بصورت اعلان گفتاری در شهر اعلام میکردن.
خط و الفبا
آیا خط همون الفبا نیست؟ جواب اینه که خیر.
خط‌های اولیه همه تصویری بودن.    یادگیری و خوندن و نوشتن خط تصویری هم خیلی مشکل بود. این مشکل با ابداع الفبا حل شد.
دقت کنید که ما چون زیاد از الفبا استفاده کردیم هیچوقت فکر نکردیم که چه فکر هوشمندانه‌ای پشتش هست.
مخترع الفبا اومده دقت کرده و دیده ما موقع حرف زدن حدودا ۳۰تا صدای مختلف از خودمون در میاریم. پس اگر بشه برای این ۳۰ تا صدا ۳۰ تا شکل تعیین کنیم میشه باهاش همه کلمات رو نوشت بدون اینکه نیازی به ترسیم شکل باشه.
این نوع الفبا که توسط فینیقی‌ها ابداع شد خیلی به مرور بوسیله همه زبان‌ها استفاده شد و راه رو برای  پیدایش تایپوگرافی هموار کرد.

اشتراک گذاری این پست :