سه کارِ مهمی که فونت‌ها برایتان انجام می‌دهند.


شاید تا چند سال قبل، واژهٔ تولید محتوا مانند این روزها پرکاربرد و پرطرفدار نبود؛ احتمالاً به همین دلیل فونت‌ها نیز مانند امروز موردتوجه قرار نمی‌گرفتند. درواقع کار اصلی فونت‌ها، رساندن پیام متنی به مخاطب بود و ارزش دیگری نداشت؛ مگر در کارهای گرافیکی و طراحی‌ها که از چند فونت کلیشه‌ای و تکراری در همهٔ طرح‌ها استفاده می‌شد.
اما در حال حاضر اوضاع کاملاً متفاوت است؛ فونت‌ها نقش بسیار مهم و اساسی در زمینه‌های گوناگون ایفا می‌کنند و دیگر نمی‌توان اثرگذاری خارق‌العادهٔ آن‌ها را نادیده گرفت.
در این مقاله، قصد داریم به تأثیر استفاده از فونت‌های جذاب و حرفه‌ای در فضای آنلاین بپردازیم و بگوییم فونت‌ها می‌توانند چه‌کارهای مهمی برایتان انجام دهند!

۱- فونت‌ها جذابیت می‌آورند!

اغلب کسب‌وکارها، دیگر مانند چند سال قبل در فضای آنلاین بی‌رقیب نیستند. افراد باهوش می‌دانند که برای جذب و حفظ مخاطب، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده‌ای دارند.
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که لازم است برای آن برنامه‌ریزی کنید، جذابیت بصری است.
تا چند سال قبل، اغلب وب‌سایت‌ها شبیه به هم بودند و تقریباً همهٔ وب‌سایت‌ها از فونت Tahoma برای نمایش متن‌ها استفاده می‌کردند.
بیایید صادقانه به موضوع نگاه کنیم؛ اگر همین الآن وارد وب‌سایتی شوید که از فونت Tahoma استفاده می‌کند، چه احساسی خواهید داشت؟ چه فکری در مورد آن کسب‌وکار می‌کنید؟
احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که این وب‌سایت اصلاً بروز نیست؛ و یا شاید تصور کنید که فضای آنلاین برای مدیران این کسب‌وکار هیچ اهمیتی ندارد.
نمی‌دانم موافق هستید یا نه؛ اما حداقل من این‌طور فکر می‌کنم.
رقبای شما مشغولِ پیاده‌سازی بهترین و جذاب‌ترین ایده‌ها هستند و اگر کمی تعلل کنید، احتمالاً بازار رقابت را به آن‌ها واگذار می‌کنید.
بنابراین توصیه می‌کنم از فونت‌های جذاب در طراحی وب‌سایت و همچنین تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا بتوانید مخاطبان را با خود همراه کنید.
 

۲-فونت‌ها برند سازی می‌کنند!

در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، به دنبال پرطرفدارترین صفحات در موضوعات مختلف باشید و آن‌ها را بررسی کنید. باکمی دقت متوجه خواهید شد که هرکدام از این صفحات، از فونت خاص و مشخصی در عکس نوشته‌های خود استفاده می‌کنند.
به‌نوعی می‌توان گفت که هر برند با فونت خاصی شناخته می‌شود؛ همان فونتی که بیشتر مورداستفاده قرار می‌دهد.
من این تجربه را دارم و همیشه در صفحهٔ اینستاگرامِ آکادمی راستانا از فونت «ایران‌سنس دست‌نویس» استفاده می‌کنم. استفاده از این فونت زیبا باعث شده تقریباً هرروز عده‌ای از مخاطبان از من در مورد نام فونتی که استفاده می‌کنم سؤال کنند.
تعداد این سؤالات آن‌قدر زیاد بود که مجبور شدم ویدیویی ضبط کنم و توضیحاتی در مورد نام این فونت و نحوهٔ خریداری آن توضیح بدهم.
توصیه می‌کنم شما هم سعی کنید یک فونت زیبا و خاص انتخاب کنید و تمامی محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی و یا حتی در وب‌سایتتان را نیز با همان فونت منتشر کنید. این کار تأثیر زیادی در برند سازی دارد.

۳-فونت‌ها مخاطب را در سایتتان نگه می‌دارند!

تحقیقات گوناگون نشان می‌دهند که از زمان ورود کاربر به وب‌سایتتان، تنها چند ثانیه فرصت دارید تا او را متقاعد کنید که در وب‌سایتتان بماند و به گشت‌وگذار میان صفحات مختلف سایت ادامه دهد.
علاوه بر محتوای باکیفیت که می‌تواند در متقاعد کردن مخاطب مؤثر باشد، المان‌های گرافیکی خصوصاً فونت جذاب می‌تواند احساس خوبی به مخاطب منتقل کند.
حتماً شما هم وب‌سایت‌هایی را دیده‌اید که از فونت‌های نامتعارف مانند نستعلیق و… برای نمایش متن‌های وب‌سایت استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که موضوع آن وب‌سایت‌ها هیچ ارتباطی به خوشنویسی و شعر و… ندارد.
استفاده از فونت‌های نامتعارف می‌تواند مدت‌زمان حضور مخاطب در وب‌سایتتان را کاهش دهد. این کار هم ازلحاظ بازاریابی محتوا و هم ازنظر سئو اثرات منفی برای وب‌سایتتان خواهد داشت.
بنابراین توصیه می‌کنم از فونت‌های زیبا، استاندارد و متعارف در طراحی وب‌سایتتان استفاده کنید. در حال حاضر، فونت ایران‌سنس یکی از بهترین فونت‌هایی است که می‌توانید در طراحی وب‌سایت از آن استفاده کنید و اتفاقاً در سال‌های اخیر، وب‌سایت‌های بسیار زیادی در طراحی خود از این فونت استفاده کرده‌اند.
این یک مزیت بسیار مهم برای فونت ایران‌سنس است؛ زیرا چشمانِ مخاطبانِ فارسی‌زبان در چند سالِ گذشته به فونت ایران‌سنس عادت کرده و به‌راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.
به نظر شما فونت‌ها می‌توانند چه کارهای دیگری انجام دهند؟ در بخشِ نظراتِ همین صفحه، دیدگاهتان را برایمان ارسال کنید.
نویسنده: احمد اردیبهشت (راستانا)

تگ‌ها:
اشتراک گذاری این پست :

دیدگاه‌ها

activeapp7@gmail.com
علی اکبر
۲۰ تیر ۱۳۹۹ در ۱۶:۱۴

بدون شک ایران سنس بهترین فونت ایرانی هست. کاش تمام کتاب‌ها از جمله کتاب‌های‌درسی با این فونت چاپ می‌شد چون یکی مثل من اصلا تحمل زر و لوتوس و نازنین و … رو ندارم .