• فرنود فرودی
    طراح رابط کاربری در شرکت فناوری همراه سیب
    @farnood
  • علی احسانفر
    توسعه دهنده و طراح رابط کاربری در pichak.co
    www.ehsanfar.com
  • میلاد صفارزاده
    طراح رابط کاربری در شرکت گرین وب
    @miladsafarzadeh
  • مصطفی پورعلی
    بنیانگذار آرنیکاوب و وردپرس با طعم فارسی
    mpourali.com
  • عطا خلیقی
    از موسسین پرشین بلاگ و مدیرعامل پویاسافت
    @atakhalighi
  • آرش اصغری
    طراح رابط کاربری در @Fardadco
    @_arashasghari
  • علیرضا افکار
    توسعه دهنده اندروید در "شاتل"
    alirezaafkar.com
  • علی سادات طلب
    مدیر طراحی و و تجربه کاربری در شرکت آدران
    @xbox3000
  • نیما شایافر
    توسعه دهنده و خالق کی‌کجاست
    @nimolix
  • سری فونت‌های ایران سن‌سریف یه بازه بزرگی از امکانات رو توی طراحی به آدم میدن. بخاطر وزن‌های مختلفش.

  • یه فونت پدر مادر دار باشه تا الان همین فونت ایران و ایران سنسه. حداقل خوبیش اینه که چندتا ضخامت فونت داره.

  • فونت ایران‌سنس رو امروز واسه شرکت خریدیم که توی پروژه‌های آینده استفاده کنیم. مرسی از ‌‌‌@MoslemEbrahimi. فونت‌ها عالی‌‌اند.

  • فونت ایران سنس یکی از فونت هایی است که بعنوان انتخاب اول من در پروژه های طراحی رابط کاربری مورد استفاده قرار میگیره. به خاطر اینکه هم زیبایی لازم رو داره هم فاصله بین حروف استاندارد است.

  • از مسلم ابراهیمی عزیز تشکر می‌کنم برای تمام زیبایی‌هایی که با فونت‌های فارسی می‌آفریند.

  • وجود فونت فارسی حالم رو بد می‌کنه. امیدوارم فونت‌های بهتری بیاد در آینده. تنها فونت خوبی که هست فونت ایران‌سنس هست که خیلی روش زحمت کشیدن.

  • زیبایی فونت ایران سنس عادی نمیشه برام! متن ها با این فونت خوندنی تر میشن 🙂 … مرسی مسلم ابراهیمی

  • ما فونت ایران سن سریف شما رو روی گوشی های مختلف با کیفیت های صفحه نمایش high resolution و low resolution تست کردیم و نتیجه بسیار خوب و مطلوبی دریافت کردیم. امیدوارم این جریان ادامه داشته باشه و در آینده شاهد فونت های فارسی متنوع و مناسبی ازین دست برای وب و دیوایس های دیجیتال باشیم.

  • فونت‌های جدید fontiran.com واقعا حس و حال خوبی به محتوای فارسی تو وب داده و خوندن متون رو لذت بخش کرده. دست باعث و بانیش درد نکنه.

ارتباط شعر و گرافیک (مصاحبه با وبسایت شعرانه)

مدتی پیش خانم سارا رفعت دبیر بخش شعر و گرافیک سایت شعرانه با ایمیل من تماس گرفتند و خواستند تعدادی از آثارم را در سایت

شعرانه استفاده کنند و همچنین پرسش هایی را در قالب یک مصاحبه مطرح کردند که می توانید آٍن را در ادامه این مطلب و یا سایت شعرانه مطالعه کنید:

http://sherane.com/2012-08-16-15-32-39/2436-2013-07-16-14-35-35.html

مسلم ابراهیمی؛کارشناس ارشد ارتباط تصویری است که به صورت حرفه ای در زٌمینه گرافیک و تایپوگرافی فارسی فعا

لیت دارد. وی همچنین سوابق پژوهشی در زٌمینه نوشتارنگاری فارسی دارد.

این هنرمند در کنار فعالیت های حرفه ای و پژوهشی خود علاقه مند به خلق آٍثار مفهومی و محیطی است که به دلیل آٍمیختگی آٍن با ادبیات و نوشتار فارسی رویکرد  هنری منحصر به فردی یافته است.(سارا رفعت)
مسلم ابراهیمی

 ازٌ نظر شما شاخص ترین عنصر مشترک بین”شعر و گرافیک” ،کدام است؟

اجازٌه دهید من این پرسش را ازٌ دو دیدگاه  پاسخ دهم نخست: دیدگاه ساختار گرایانه  که با این رویکرد به نظر من شاخص ترین عنصر مشترک بین شعر و گرافیک یا شاید بتوانم کامل تر بگویم زٌبان و تصویر نوشتار است. نوشتار تجلی گرافیکی زٌبان است. و هر شعری اگر بخواهد فارغ ازٌ گفتار وجود داشته باشد باید نوشته شود. اغلب شعرا شاید در هنگام سرودن چندان به جنبه های بصری نوشته اشان فکر نکنند یا شاید ترجیح دهند جلوه های تصویری نوشتار تاثیری بر مفهوم شعر نداشته باشد. اما این به طور مطلق غیر ممکن است.شعر حافظ را بدون خط نستعلیق نمی توان تصور کرد همینطور که شعر  شاملو  را نمی توان فارغ ازٌ فونت های زٌر و نازٌنین تجسم کرد.(توضیح همه جوانب این موضوع در این موقعیت محدود شاید کمی مشکل باشد. من در رابطه با این موضوع کتابی در دست انتشار دارم با عنوان “نشانه شناسی نوشتارنگاری فارسی” که در آٍنجا به شکلی کامل تر در رابطه با تاثیرات دیداری نوشتار بر  زٌبان و ادبیات فارسی مطلب ارایه کرده ام).

و اما دیدگاه دوم : دیدگاه محتوا گرایانه است که به شکلی دیگر مشترکات شعر و گرافیک را به ما معرفی می کند.

عنصر مشترک ازٌ این منظر وجود  تصویری های ذهنی و خیال انگیزٌ در شعر و در سوی دیگر وجود تاثیرات شاعرانه  در برخی آٍثار تصویری و گرافیکی است. برخی تعبیرهای  خیال انگیزٌ موجود در شعر را کافیست تصویرسازٌی کنیم تا حاصل کار به یک اثر دیداری ارزٌشمند منتج شود.

(پوستر زٌیر اثر یکی ازٌ دانشجویان من است بر اساس شعر سعراب سپهری “نردبانی دیدم که ازٌ آٍن عشق می رفت به

بام ملکوت” تصویر سازٌی شده است.)

moslemebrahimi (45).jpg

به همان شکل که گاهی یک تصویر سازٌی برای ما مانند یک قطعه شعر تاثیر گذار و خیال انگیزٌ است.

(شاعری خوش ذوق شاید بتواند برای “تصویرسازٌی” زٌیر که توسط دانشجو مجید مختاری خلق شده است شع

ری خیال انگیزٌ بسراید!)

moslemebrahimi (30).jpg

 

 با توجه به تجربه های فراوان شما در زٌمینه ی هنرهای محیطی و مفهومی- تایپو گرافی،یکی ازٌ تجربه های تاثیر گذار خود را که نشان دهنده ی تلفیق عناصر بصری با عناصر موجود در فضای شعری است را بیان نمایید.(در صورت امکان همراه با تصویر تجربه کارگاهی که موید این مقوله باشد)

در دوران دانشجویی شانس حضور در کارگاه طراحی پوستر بیژن صیفوری را داشتم.  استاد صیفوری در نخستین جلسه کارگاه ازٌ ما خواست تا یک گزٌاره ادبی را  انتخاب کنیم که به احساسات و درونیات ما نزٌدیک باشد. و سپس سعی کردیم با رویکردی شخصی برای آٍن گزٌاره تصویری خلق کنیم.

مطمئناً اگر تصویر انتخاب شده بازٌنمود عینی گزٌاره می بود اثر خلاق محسوب نشده و ازٌ طرف استاد تایید نمی شد. تصویر خلق شده می بایست مفهوم موجود در گزٌاره را به شکلی دیگر بیان می کرد که  این کار آٍسانی نبود. کار ما دقیقا سرودن شعری به زٌبان تصویر بود که می بایست بر اساس مفهومی مشخص شکل می گرفت.

یکی ازٌ گزٌاره های انتخابی من که ازٌ خودم بود این بود : “چقدر درازٌ است راهی که به تو نمی انجامد

چقدر درازٌ است راهی که به تو نمی انجامد

یکی دیگر ازٌ گزٌاره های انتخابی ام جمله نخست  رمان معروف بوف کور بود”در زٌندگی زٌخم هایی هست

در زٌندگی زٌخم هایی است

 

 آٍیا تا به حال تجربه  یا ثبت  شعر ازٌ خود  داشته اید؟در کدام یک ازٌ سبک ها(کلاسیک یا آٍزٌاد)

اگر چنین است کدام یک را نزٌدیک به حال و هوای بروزٌ کارکرد خلاقانه ،در حیطه ی هنر گرافیک می دانید؟آٍیا خود در این زٌمینه اثری مکتوب(مقاله،پژوهش،کتاب و…)داشته اید؟

بله تجربیات اندکی در زٌمینه نوشتن و سرودن داشته ام اما کاملا شخصی بوده است و در جایی ثبت یا منتشر نشده است. همه در سبک آٍزٌاد بوده است به نظر من  در سبک های آٍزٌاد تصاویر آٍسان تر شکل می گیرد همانطور که در شعر کلاسیک موسیقی بیشتری نهفته است.

 با توجه به تدریس شما در دانشگاه و ارتباط و تعامل با علاقه مندان به هنر گرافیک و ایده پردازٌان خلاق؛ازٌ منظر شما گرافیک تا چه اندازٌه توانسته بر قوام و استواری هنرهای دیگر ازٌ جمله “شعر و ادبیات”کشور تاثیر گذار باشد؟آٍیا کس یا کسانی را می شناسید که در این راه گام برداشته اند ؟

مطمئناً رشته های هنری گوناگون

بر یکدیگر تاثیر دارند و هنرهای تصویری و ادبیات ازٌ این مقوله مستثنا نیستند. همکاری طراحان و تصویرسازٌان با شعرا در طول تاریخ هنر ایران همواره وجود داشته است ازٌ تصویرسازٌی های “کمال الدین بهزٌاد” برای “اشعار نظامی” در مکتب هرات می توان مثال آٍورد تا همکاری”مرتضی ممیزٌ” با “احمد شاملو” در کتاب هفته و تایپوگرافی های “رضا عابدینی” برای طنزٌهای”ابراهیم نبوی” در دوران معاصر.

سپاس بخاطر وقتی که در اختیار ما گذاش

تد

من هم ازٌ شما سپاسگذارم.

منبع: http://www.moslemebrahimi.com/?p=537

 

 

 

توسط: مدیریت
تاریخ : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
نظرات : بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید


مسلم ابراهیمی مدیر فونت ایران و طراح فونت فارسی پاسخگوی شماست.
پشتیبانی:
whatsapp: ۰۹۳۳ ۷۳۳ ۳۹۹۸
Twitter: @MoslemEbrahimi
Yahoo!: moslmo
Facebook: moslem.ebrahimi

برای ورود به پنل کاربری و دانلود آخرین نسخه، شناسه خرید خود را وارد کنید:


شناسه خرید را فراموش کرده‌ام.

برای آگاهی از اعتبار اجازه‌نامه کد لایسنس را وارد کنید:

در خبرنامه عضو شوید تا شما را از انتشار فونت های جدید و به‌روز رسانی فونت‌های کنونی مطلع کنیم.
logo-samandehi
آخرین نظرات
  • مدیریت
    سلام در بسته اصلی ایران سنس فونت های دسته farsinumral مانند فونت سری B عمل می کند.... ادامه سلام در بسته اصلی ایران سنس فونت های دسته farsinumral مانند فونت سری B عمل می کند
  • مدیریت
    در ایران سنس دست‌نویس این مورد رعایت شده. بزودی در آپدیت ایران یکان و سپس ایران سنس هم تغییر را ایجاد می‌کنیم.... ادامه در ایران سنس دست‌نویس این مورد رعایت شده. بزودی در آپدیت ایران یکان و سپس ایران سنس هم تغییر را ایجاد می‌کنیم
  • مسباره
    مطلب مفیدی بود ممنون حالا وقتی تازه داری سایت رو طراحی میکنی و اعداد فارسی نیست چه کاری باید انجام داد؟ مثلا من با فونت iransans و... ادامه مطلب مفیدی بود ممنون حالا وقتی تازه داری سایت رو طراحی میکنی و اعداد فارسی نیست چه کاری باید انجام داد؟ مثلا من با فونت iransans وقتی طراحی میکنم اعداد فارسی نیست ولی مثلا با سری فونت های b طراحی میکنم فارسی میشه این موضوع عادی هست یا مشکل
  • جعفر
    پیشنهاد می دهم در نسخه های بعدی، حرفِ «ی» کوچک که به شکل همزه است، اصلاح شود. در فونت وزیر، علامتِ ی کوچک شده روی حرف «ـه» به خوبی... ادامه پیشنهاد می دهم در نسخه های بعدی، حرفِ «ی» کوچک که به شکل همزه است، اصلاح شود. در فونت وزیر، علامتِ ی کوچک شده روی حرف «ـه» به خوبی تایپ و دیده می شود. اما در فونت های ایران سنس و خانوادۀ ایران، اِعمال نشده است
  • دیوار مراغه
    سلام. واقعا جای تشکره که ازٌ اسم سید شهیدان اهل قلم استفاه کردید…... ادامه سلام. واقعا جای تشکره که ازٌ اسم سید شهیدان اهل قلم استفاه کردید
  • فرضاد
    می‌خواستم تشکر ویژه کنم از طراح این فونت کار طراحی و اجرای فونت بسیار سخت و طاقت‌فرساست و باید تلاش و همت ایشان را ارج نهاد این فو... ادامه می‌خواستم تشکر ویژه کنم از طراح این فونت کار طراحی و اجرای فونت بسیار سخت و طاقت‌فرساست و باید تلاش و همت ایشان را ارج نهاد این فونت بسیار قوی، بدیع، خوانا بوده و از فونت‌های سن‌سریف فارسی یک سر و گردن بالاتر است و بین فونت‌های عربی خاورمیانه، فونت فارسی را سرافراز کرده است آقای مسلم ابراهیمی دست مریزا
  • abbas
    برای استفاده شخصی قیمتش خیلی زیاده!!... ادامه برای استفاده شخصی قیمتش خیلی زیاده!
  • مدیریت
    در حال رفع مشکلات و انتشار نسخه جدید هستیم.... ادامه در حال رفع مشکلات و انتشار نسخه جدید هستیم
  • کاربر
    سلام در آپدیت جدید افزونه جیمیل با خطا لود میشود و بعد از حذف افزونه خطا برطرف میشود، در ضمن فونت ایران شارپ افزونه نیز اعمال نشد.... ادامه سلام در آپدیت جدید افزونه جیمیل با خطا لود میشود و بعد از حذف افزونه خطا برطرف میشود، در ضمن فونت ایران شارپ افزونه نیز اعمال نشد
  • محسن
    فایل های woff , eot, woff2 نداره... ادامه فایل های woff , eot, woff2 ندار