• عطا خلیقی
    از موسسین پرشین بلاگ و مدیرعامل پویاسافت
    @atakhalighi
  • مصطفی پورعلی
    بنیانگذار آرنیکاوب و وردپرس با طعم فارسی
    mpourali.com
  • میلاد صفارزاده
    طراح رابط کاربری در شرکت گرین وب
    @miladsafarzadeh
  • علی سادات طلب
    مدیر طراحی و و تجربه کاربری در شرکت آدران
    @xbox3000
  • علیرضا افکار
    توسعه دهنده اندروید در "شاتل"
    alirezaafkar.com
  • آرش اصغری
    طراح رابط کاربری در @Fardadco
    @_arashasghari
  • فرنود فرودی
    طراح رابط کاربری در شرکت فناوری همراه سیب
    @farnood
  • علی احسانفر
    توسعه دهنده و طراح رابط کاربری در pichak.co
    www.ehsanfar.com
  • نیما شایافر
    توسعه دهنده و خالق کی‌کجاست
    @nimolix
  • از مسلم ابراهیمی عزیز تشکر می‌کنم برای تمام زیبایی‌هایی که با فونت‌های فارسی می‌آفریند.

  • فونت ایران سنس یکی از فونت هایی است که بعنوان انتخاب اول من در پروژه های طراحی رابط کاربری مورد استفاده قرار میگیره. به خاطر اینکه هم زیبایی لازم رو داره هم فاصله بین حروف استاندارد است.

  • فونت ایران‌سنس رو امروز واسه شرکت خریدیم که توی پروژه‌های آینده استفاده کنیم. مرسی از ‌‌‌@MoslemEbrahimi. فونت‌ها عالی‌‌اند.

  • ما فونت ایران سن سریف شما رو روی گوشی های مختلف با کیفیت های صفحه نمایش high resolution و low resolution تست کردیم و نتیجه بسیار خوب و مطلوبی دریافت کردیم. امیدوارم این جریان ادامه داشته باشه و در آینده شاهد فونت های فارسی متنوع و مناسبی ازین دست برای وب و دیوایس های دیجیتال باشیم.

  • زیبایی فونت ایران سنس عادی نمیشه برام! متن ها با این فونت خوندنی تر میشن 🙂 … مرسی مسلم ابراهیمی

  • وجود فونت فارسی حالم رو بد می‌کنه. امیدوارم فونت‌های بهتری بیاد در آینده. تنها فونت خوبی که هست فونت ایران‌سنس هست که خیلی روش زحمت کشیدن.

  • سری فونت‌های ایران سن‌سریف یه بازه بزرگی از امکانات رو توی طراحی به آدم میدن. بخاطر وزن‌های مختلفش.

  • یه فونت پدر مادر دار باشه تا الان همین فونت ایران و ایران سنسه. حداقل خوبیش اینه که چندتا ضخامت فونت داره.

  • فونت‌های جدید fontiran.com واقعا حس و حال خوبی به محتوای فارسی تو وب داده و خوندن متون رو لذت بخش کرده. دست باعث و بانیش درد نکنه.

تایپوگرافی محیطی (مصاحبه با ماهنامه پان آرت )

اشاره: استفاده از خط و تایپوگرافی همواره در بین هنرمندان ایرانی، جایگاهی ویژه دارد. فونت‌های زیبای پارسی باعث بروز خلاقیت‌های ویژه‌ای در بین هنرمندان شده تا از این فونت در طراحی گرافیک، حکاکی بروی مواد مختلف، استفاده در معماری و یا هنر محیطی استفاده شود. این‌بار؛ خط پارسی توسط یکی از جوانان ایرانی در محیط‌های وسیع و مکان‌های قدیمی بصورت ویژه‌ای استفاده شده.
ماهنامه پآن‌آرت در این گزارش، به معرفی مسلم ابراهیمی، کارشناس‌ارشد گرافیک و مدرس دانشگاه می‌پردازه که در تایپوگرافی محیطی فعالیت‌های خلاقانه‌ای را انجام داده است. در این گزارش، مسلم از نحوه شکل‌گیری آثار، طراحی فونت و تجربیاتی که در تایپوگرافی محیطی داشته صحبت می‌کند. آثاری بی‌نظیر که برای اجرای آن‌ها مخصوصا در سطح وسیع، زحمات و خلاقیت بسیاری دیده می‌شود.

تایپوگرافی محیطی چه هنری است و چطور ایده اجرای این کار را بدست آوردید؟

شخصا اصراری به نام‌گذاری این شیوه هنری ندارم، اما فکر می‌کنم تایپوگرافی‌محیطی عنوان خوبی برای بعضی کارهای هنری که انجام می‌دهم باشد. کشیده‌شدن من به سمت تایپوگرافی محیطی به مرور و پیش‌بینی نشده بود. من فعالیت‌های هنری‌ام را با طراحی و نقاشی آغاز کردم. تا دوره کارشناسی در رشته هنرهای تجسمی تحصیل کردم و در طی این زمان هم به طور جدی مشغول به کسب تجربه در نقاشی و تصویر‌سازی بودم.
اما آشنایی با کامپیوتر و یادگیری چند نرم‌افزار گرافیکی، دنیای من را به کلی عوض کرد. احساس کردم به عنوان یک طراح گرافیک، جایگاه جدی‌تری در اجتماع دارم. اینطور شد که در مدت زمان کوتاهی، از نقاشی و فضای هنری فاصله گرفتم و مجذوب طراحی گرافیک و هنرهای تکنولوژیک شدم. برای دوره ارشد هم رشته طراحی گرافیک را انتخاب کردم. فضای دانشگاه این فرصت را برای من ایجاد کرد که با دید علمی‌تری به طراحی گرافیک نگاه کنم. این طور بود که متوجه جذابیت‌های کار با نوشته و تایپوگرافی شدم و شروع کردم به تحقیق و کار در زمینه طراحی حروف و تایپوگرافی. در مورد این فعالیت چند مقاله در زمینه تایپوگرافی نوشتم، چند قلم فارسی طراحی کردم و حدود پنج سال هست که در دانشگاه، طراحی حروف تدریس می‌کنم. اولین اتفاقی که باعث شد تایپوگرافی را در خارج از فضا و قالب مرسوم تجربه کنم، برگزاری یک کارگاه آموزشی به خاطر روز جهانی گرافیک بود.
در این کارگاه بر اساس ویژگی‌های تایپوگرافی فارسی، کاری گروهی را برای دانشجوهایم ترتیب دادم. به این صورت که بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان جمله‌ای را انتخاب می‌کردم و از هر شرکت‌کننده می‌خواستم یکی از حروف این عبارت را با رنگ روی یک سطح مقوایی بزرگ طراحی کند. در آخر هم به سبک حروفچینی تایپ فارسی، حروف را در کنار هم چیدمان کردیم و به کمک عکاسی کار نهایی ثبت شد. نتیجه برای من راضی کننده بود و متوجه شدم که ایجاد تغییر در روش اجرای یک اثر هنری می‌تواند راه‌حل مناسبی برای خروج از تکرار باشد.
دو اتفاق دیگر که تاثیر زیادی روی کار من داشت، یکی دیدن آثار «بنکسی» گرافیتی‌کار معروف انگلیسی و دوم آشنایی با دکتر احمد نادعیان و هنر محیطی در جزیره هرمز بود که باعث شد تعدادی از آثار من در محیط های شهری و بعضی از آن‌ها هم در طبیعت ایجاد شود. در نهایت فکر می‌کنم آن چیزی که باعث می‌شود تا آثار هنری من منحصر‌به‌فرد باشد، این است که توانستم بین چند شاخه هنری پل ایجاد کنم و توانایی‌های مختلفی که داشتم را به هم مرتبط کنم. خیلی از آثارم در حالی که هم تایپوگرافی است، هم گرافیتی، هم هنر محیطی، هم عکاسی و هم ادبیات؛ اما به طور مطلق در حیطه هیچکدام از این شاخه‌های هنری نمی‌گنجد.

بیشتر آثار شما به صورت گروهی اجرا شده، آیا گروه هنری مشخصی دارید؟
یکی دیگر از تمایلات هنری من آثاری است که به صورت گروهی اجرا می‌شود. من مدرس دانشگاه هستم و این هنرهای گروهی که بیشتر در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود، به من کمک می‌کند تا کلاس‌های با نشاطی داشته باشم. اما گروه ثابتی ندارم و اغلب افرادی که در اجرای آثار با من مشارکت دارند، دانشجوها یا دوستان علاقه‌مندی هستند که مثل من از کار گروهی لذت می‌برند.

برای خلق آثارتان از چه خط یا فونتی استفاده می‌کنید؟
استفاده از نوشتار در آثار تجسمی مدتی است که در بین هنرمندان خاورمیانه رواج زیادی پیدا کرده و این باعث شده که خیلی از آن کارها خسته‌کننده و تکراری باشند. ویژگی کار من با نوشته بجز همه مواردی که گفتم در نوع خطی است که می‌نویسم.
بیشتر هنرمندانی که از نوشته در آثار هنری خود استفاده می‌کنند؛ یا منبع الهامشان میراث خوشنویسی هست (مثل خیلی از هنرمندانی که نقاشی خط کار می کنند) یا از دست‌نوشته استفاده می کنند و منبع الهام آن‌ها دست نوشته‌های عامیانه است (مثل بعضی از هنرمندان مکتب سقاخانه)
.
اما نوع دیگری از نوشته، همان تایپوگرافی است که با صنعت چاپ وارد ایران شده و بیشتر ابزار کار طراحان گرافیک بوده. با وجود اینکه در‌ و‌ دیوار ایران معاصر از این نوع نوشتار پر هستند اما اهالی هنر، میانه‌ای با آن ندارند. منبع الهام من دقیقا همین نوع نوشتار است، یعنی همان خط نسخ به اصطلاح ماشینی یا همان فونت تیتر، زر و میترا. بعضی از آثار من شبیه دیوار نویسی‌های تبلیغاتی حاشیه جاده‌هاست. این دیوار‌نویسی‌ها اگرچه فاقد هر نوع مفهوم و حسِ زیبایی شناختی است، اما همه جا وجود دارند و بخش جدا نشدنی از فرهنگ تصویری ایران معاصر هستند. به همین دلیل، مخاطب با دیدن آثار من با نوعی شوک بصری مواجه می‌شود. (مثلا وقتی که می‌بیند به همان سبک دیوارنویسی‌های تبلیغاتی، قطعه‌ای ادبی در یک محیط طبیعی نوشته شده!)

بعضی از تایپوگرافی‌های شما به روی دیوار بنا‌های فرسوده و قدیمی اجرا شده و بعضی در طبیعت. هدف شما از این کار چی بوده است؟

همانطور که یک نقاش اندازه، جنس یا رنگ بوم نقاشی‌هایی که می‌کشد برایش مهم است، انتخاب محیط هم یکی از مهمترین مراحل کار من می‌باشد. در اصل من تایپوگرافی را به محیطی اضافه می‌کنم که خودم هیچ دخالتی در پیدایش و چگونگی‌اش نداشتم و فقط انتخابش کردم. زیبایی یک چشم انداز طبیعی یا بافت یک بنای فرسوده مکمل کار من می‌شود و اگر انتخابم درست باشد تاثیر‌گذاری تایپوگرافی‌ها را بیشتر هم می‌کند.

در مورد طراحی حروف و فونت‌هایی که شما و دانشجوهای شما طراحی می‌کنند هم صحبت کنید.
کار و پژوهش در زمینه طراحی حروف را از زمانی که مشغول انجام پروژه عملی پایان‌نامه دوره ارشد بودم شروع کردم. اول قصدم این بود که فقط یک تایپ‌فیس ویژه خودم را داشته باشم. اما این مسیر ادامه پیدا کرد و روز‌ به ‌روز جدی‌تر هم شد. در حال حاضر حدود پنج سال است که در دانشگاه طراحی حروف تدریس می‌کنم و روش‌های زیادی را برای طراحی یک تایپ‌فیس در مدت زمان کوتاه یک ترم دانشگاهی ابداع و اجرا کردم.
حتی به تازگی امکان خرید آنلاین بسیاری از این فونت‌ها را در وب‌سایت شخصی خودم برای علاقه‌مندان فراهم کردم. خودم هم به مدت چند سالی است که پیگیر طراحی یک تایپ‌فیس فارسی به نام «ایران» هستم که بجز زیبایی و خوانایی، به سلیقه ایرانی هم نزدیک باشد.

 

این مصاحبه را می توانید با دانلود مجله پان آرت شماره 14 از این آدرس: http://panart.ir/fa/?p=1874

و یا در وب سایت پان آرت از این آدرس مطالعه کنید: http://panart.ir/fa/?p=2159

تایپوگرافی محیطی

توسط: مدیریت
تاریخ : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
نظرات : بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید


مسلم ابراهیمی مدیر فونت ایران و طراح فونت فارسی پاسخگوی شماست.
پشتیبانی:
whatsapp: ۰۹۳۳ ۷۳۳ ۳۹۹۸
Twitter: @MoslemEbrahimi
Yahoo!: moslmo
Facebook: moslem.ebrahimi

برای ورود به پنل کاربری و دانلود آخرین نسخه، شناسه خرید خود را وارد کنید:


شناسه خرید را فراموش کرده‌ام.

برای آگاهی از اعتبار اجازه‌نامه کد لایسنس را وارد کنید:

در خبرنامه عضو شوید تا شما را از انتشار فونت های جدید و به‌روز رسانی فونت‌های کنونی مطلع کنیم.
logo-samandehi
آخرین نظرات
  • مدیریت
    سلام در بسته اصلی ایران سنس فونت های دسته farsinumral مانند فونت سری B عمل می کند.... ادامه سلام در بسته اصلی ایران سنس فونت های دسته farsinumral مانند فونت سری B عمل می کند
  • مدیریت
    در ایران سنس دست‌نویس این مورد رعایت شده. بزودی در آپدیت ایران یکان و سپس ایران سنس هم تغییر را ایجاد می‌کنیم.... ادامه در ایران سنس دست‌نویس این مورد رعایت شده. بزودی در آپدیت ایران یکان و سپس ایران سنس هم تغییر را ایجاد می‌کنیم
  • مسباره
    مطلب مفیدی بود ممنون حالا وقتی تازه داری سایت رو طراحی میکنی و اعداد فارسی نیست چه کاری باید انجام داد؟ مثلا من با فونت iransans و... ادامه مطلب مفیدی بود ممنون حالا وقتی تازه داری سایت رو طراحی میکنی و اعداد فارسی نیست چه کاری باید انجام داد؟ مثلا من با فونت iransans وقتی طراحی میکنم اعداد فارسی نیست ولی مثلا با سری فونت های b طراحی میکنم فارسی میشه این موضوع عادی هست یا مشکل
  • جعفر
    پیشنهاد می دهم در نسخه های بعدی، حرفِ «ی» کوچک که به شکل همزه است، اصلاح شود. در فونت وزیر، علامتِ ی کوچک شده روی حرف «ـه» به خوبی... ادامه پیشنهاد می دهم در نسخه های بعدی، حرفِ «ی» کوچک که به شکل همزه است، اصلاح شود. در فونت وزیر، علامتِ ی کوچک شده روی حرف «ـه» به خوبی تایپ و دیده می شود. اما در فونت های ایران سنس و خانوادۀ ایران، اِعمال نشده است
  • دیوار مراغه
    سلام. واقعا جای تشکره که ازٌ اسم سید شهیدان اهل قلم استفاه کردید…... ادامه سلام. واقعا جای تشکره که ازٌ اسم سید شهیدان اهل قلم استفاه کردید
  • فرضاد
    می‌خواستم تشکر ویژه کنم از طراح این فونت کار طراحی و اجرای فونت بسیار سخت و طاقت‌فرساست و باید تلاش و همت ایشان را ارج نهاد این فو... ادامه می‌خواستم تشکر ویژه کنم از طراح این فونت کار طراحی و اجرای فونت بسیار سخت و طاقت‌فرساست و باید تلاش و همت ایشان را ارج نهاد این فونت بسیار قوی، بدیع، خوانا بوده و از فونت‌های سن‌سریف فارسی یک سر و گردن بالاتر است و بین فونت‌های عربی خاورمیانه، فونت فارسی را سرافراز کرده است آقای مسلم ابراهیمی دست مریزا
  • abbas
    برای استفاده شخصی قیمتش خیلی زیاده!!... ادامه برای استفاده شخصی قیمتش خیلی زیاده!
  • مدیریت
    در حال رفع مشکلات و انتشار نسخه جدید هستیم.... ادامه در حال رفع مشکلات و انتشار نسخه جدید هستیم
  • کاربر
    سلام در آپدیت جدید افزونه جیمیل با خطا لود میشود و بعد از حذف افزونه خطا برطرف میشود، در ضمن فونت ایران شارپ افزونه نیز اعمال نشد.... ادامه سلام در آپدیت جدید افزونه جیمیل با خطا لود میشود و بعد از حذف افزونه خطا برطرف میشود، در ضمن فونت ایران شارپ افزونه نیز اعمال نشد
  • محسن
    فایل های woff , eot, woff2 نداره... ادامه فایل های woff , eot, woff2 ندار