search
خانواده فونت ایران

خانواده فونت ایران

font_owner
font_weights
4 وزن
version
نسخه 4.1
update_date
بروزرسانی 1401/9/1

قلم ایران تلاش می کند ترکیبی باشد از طراحی حروف معاصر، همراه  با حال و هوای فونت های رایج ایرانی مانند زر ، نازنین ، میترا و …
اگر شما ناشر و یا سردبیر یکی از مطبوعات ایرانی هستید و در استفاده از فونت‌های فارسی جدید تردید دارید یا تمایل ندارید خطر استفاده از یک فونت متفاوت را بپذیرید فونت ایران می تواند انتخاب مناسبی باشد.
قلم ایران به دلیل شباهت‌هایی که با فونت‌های پرطرفدار ایرانی دارد در شروع توسط خوانندگان قابل تشخیص به عنوان یک فونت جدید نیست در حالی که شما از مزایای استفاده از این فونت آگاه هستید.
قلم ایران به نسبت فونت های رایج (مانند زر ، نازنین ، میترا و …) داری خوانایی بیشتر، طراحی زیباتر و سطر و ستون بندی منظم تر و منسجم تر است.

تایپ فیس ایران در قالب پروژه فونت فرهنگ بروزرسانی شده است.
بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بجای این بسته فونت فرهنگ را خریداری کنید.

خانواده فونت ایران

فونت فرهنگ در ۳ سطح فرهنگ اقتصادی، فرهنگ نیمه‌ حرفه‌ای و فرهنگ حرفه‌ای ارائه شده

بسته اقتصادی (شامل ۴ فونت، ۲ وزن و ۲ استایل) همتای قلم ایران محاسبه می‌شود.

 
لایسنس:
راهنمای انتخاب لایسنس
اضافه کردن لایسنس جدید
جمع کل:
تومان‫ء‬‫ء‬ء
انتخاب لایسنس
حمایت مالی از طراح
حمایت مالی از طراح
  • نصب روی کامپیوتر و موبایل و طراحی هر نوع کار گرافیکی(پوستر، کاور، استوری، جلد کتاب و...)
  • قراردادن فایل فونت در سورس یک وبسایت یا نرم افزار غیر انتفاعی یا آزمایشی.
  • قراردادن فایل فونت در سورس یک وبسایت یا نرم افزار تجاری شخصی.
  • قراردادن فایل فونت در سورس یک وبسایت یا نرم افزار تجاری شرکتی.
  • کارکنان یک شرکت میتوانند از فایل فونت در همه امور شرکت استفاده کنند.
  • فروشندگان قالب‌های تحت وب میتوانند فونت را درون سورس قالب قرار دهند.
  • شرکت‌های بزرگ دارای زیرمجموعه (هلدینگ‌ها)، سرویس‌های سایت ساز و پلتفرم‌های طراحی که نوشته را تبدیل به عکس می‌کنند.
تاریخ انتشار:
1401/9/1
وزن | استایل :
4 وزن
اعداد فارسی:
دارد
برچسب‌‌ها:

خانواده فونت ایران

 

 

با اطمینان خرید کنید : برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مزایای استفاده از فونت ایران، قابلیت‌ها و مقایسه با تایپ‌های مشابه به ادامه مطلب مراجعه کنید.

اغلب مخاطبان شما در برخورد اول با قلم ایران متوجه استفاده شما از فونت جدید نخواهند شد. این یک نقص نیست بلکه  خاصیتی است که به شما این امکان را می دهد  بدون هراس، از این قلم در مطبوعات و نشریات استفاده کنید و از امتیازات این قلم جدید در متن های خود بهره مند شوید. بی تاثیر بودن، لازمه قلم متن است، ایران قلمی است که تنها در خدمت خوانایی و انسجام متن شماست.مقایسه‌های زیر را ببینید

image

image

image

مقایسه اعداد با فونت میترا و ادوب عربیک

image

استاندارد بودن

فونت‌های ایران به نسبت دیگر فونت های فارسی کارکترهای کامل تر و استانداردی دارد. جالب است بدانید اغلب فونت‌های رایگان موجود توسط افراد مختلف دستکاری شده است و کارکترهای آن‌ها جابه‌جا شده است. این غیر استاندارد بودن اگرچه در برخی موارد کار شما را آسان می‌کند اما ممکن است پس از انتقال متن به فضای استاندارد متوجه شوید که اشتباهات تایپی زیادی داشته اید و متوجه آن‌ها نشده‌اید.

چند زبانه بودن

فونت ایران بجز فارسی همه کاراکترهای زبان عربی، انگلیسی و دیگر زبان‌های خاورمیانه ای مانند اردو، کردی و … را شامل می‌شود.

اعراب گذاری دقیق

برای کاربرانی که با نوشتار و محتوی مذهبی و عربی کار می‌کنند، این قابلیت بسیار کاربردی و مهم است.

وب فونت

در مجموعه دانلودی فونت ایران بسته وب فونت هم موجود است. این بسته شامل همه فرمت‌های بهینه شده برای استفاده در طراحی وب‌سایت است.

تنوع وزن‌ها

هر طراح برای درج نوشته ها در طرح خود به وزن های متنوعی از یک قلم نیاز دارد. تعویض نوع قلم در این موارد عملی غیر حرفه ای و ناشیانه است اما طراحان ایرانی این کار را به راحتی انجام می دهند چرا که اغلب فونت های پر استفاده در ایران تنها دو وزن معمولی و بولد را شامل می شوند.

ایران نخستین فونت ایرانی است که با این تنوع وزن  به صورت فایل فونت در اختیار طراحان ایرانی قرار می گیرد.

بسته خانواده فونت ایران فعلاً ۴ فونت زیر را شامل می شود، اما در آینده بر تنوع آن افزوده خواهد شد.

ایران معمولی | ایران کمی بولد | ایران بولد | ایران سیاه

image

image

image

 

اگرچه هدف از طراحی فونت ایران قلمی مناسب برای چاپ و مطبوعات بود اما بیشتر از آن از سوی طراحان وب مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان وب فونت استفاده شد.

ایران تایپ فیسی بر اساس پیکسل نیست (مانند فونت تاهموما) و دارای ضخامت متغیر است بنابر این کیفیت نمایش ان در اسکرین بستگی زیادی به نوع مرورگر و حتی خود صفحه نمایش دارد.

نتیجه استفاده ازفونت ایران معمولی به عنوان وب فونت نشان داد که با اندکی افزایش ضخامت می توان در اندازه های کوچک به نتایج بهتری دست یافت. بنابراین تصمیم بر این شد که ۲۰٪ به ضخامت ایران معمولی اضافه شود.

image

 

ایران بولد قلمی ویژه عنوان است که قصد دارد جایگزین قلم های نسخ رایج در ایران مانند : زر، نازنین ، میترا بولد و …  باشد. بنابراین در کنار ساختار جدید و منسجم خود دارای ظاهری کاملاً ایرانی و آشناست.

مقایسه ایران بولد با رایج ترین قلم های بولد فارسی را ببینید.

image

image

image

image

image

 

ایران سیاه در واقع نسخه خیلی بولد و سنگین قلم ایران است. که دارای قدرت نمایشی زیادتر به نسبت دیگر وزن ها است. این سبک از قلم بیشتر در سایزهای خیلی بزرگ مانند تبلیغات شهری، عنوان کتاب و مجله و تیتر اصلی مطبوعات کاربرد دارد اما مطمئناً نمی توان استفاده از آن را به این موارد محدود کرد.

هدف اصلی از طراحی فونت ایران خلق قلمی جدید با طراحی حساب شده  بود تا بتواند جایگزین قلم های نسخ روزنامه ای رایج در ایران باشد. با توجه به این اگر ایران معمولی را جایگزین قلم های متن رایج همچون زر، میترا و نازنین بدانیم و ایران بولد را  رقیبی برای نسخه بولد قلم های نام برده مطمئناً ایران سیاه باید جایگزینی برای فونت پر کاربرد تیتر باشد.

طراحی قلمی که بتواند همتایی مناسب برای فونت تیتر باشد کار بسیار مشکلی است این فونت برجسته ترین نمود نوشتاری تصویری در ایران معاصر است. مساحتی از در و دیوار و کاغذ های ایران زمین که  با این فونت پوشیده شده است قابل مقایسه با هیچ قلم فارسی دیگر نیست.

قلم های متن پر کاربرد بیشتر خوانده می شوند تا اینکه دیده شوند اما قلم های عنوان هم خوانده و هم دیده می شوند.  مردم جزییات گرافیکی این قلم ها را می بینند و مطمئناً تفاوت های فونت جایگزین را به راحتی تشخیص می دهند و در برابر آن مقاومت می کنند.

برای همین قلم ایران سیاه حدوداً ۳ بار اصلاح و دوباره طراحی شد تا به نتیجه قابل قبول برسد. در واقع نسخه حجیم ایران معمولی طبق اصول طراحی حروف درست و قابل قبول بود اما شباهت چندانی  به فونت تیتر نداشت. برای همین ما در طراحی های دوباره قواعد پیشین را شکستیم تا به قلم سیاه مورد پسند ایرانیان یعنی تیتر نزدیک شویم.

مقایسه ایران سیاه با فونت تیتر را ببینید.

image

image

image

image

image

image

 

استفاده از فونت ایران در اپلیکیشن تقویم جلالی فارس کل (FarsCal)

image

image

image

 

استفاده از فونت ایران در اپلیکیشن تقویم شمسی کل (Samsical)

image

image

image

image

image

 

قوانین و مقررات استفاده

  •  خانواده فونت ایران یک مجموعه نرم افزار مالکیتی محسوب می شود مالکیت این نرم افزار متعلق به شخص مسلم ابراهیمی و دامنه fontiran.com می باشد.
  •  شما با خرید این محصول حق تکثیر ، توزیع و ایجاد تغییر در فایل‌ها را نخواهید داشت. (کپی فایل ها تنها برای تهیه نسخه پشتیبان مجاز خواهد بود.)
  •  حقوق معنوی این محصول در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ثبت شده است و با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد.
  •  برای استفاده از مجموعه فونت‌های ایران دو شرط لازم وجود دارد. نخست اینکه فایل فونت‌ها توسط شخص کاربر از دامنه fontiran.com خریداری شده باشد و دوم اینکه برای هر محصول گرافیکی اجازه‌نامه مناسب صادر شده‌ باشد.

 

چرا خرید کنیم؟

  • جدای از رعایت مقررات و حقوق پدیدآورنده بهتر است هر طراح به صورت شخصی و با ایمیل خود فونت را خرید کند.
  • توجه داشته باشید که فونت‌های سایت فونت ایران به مرور تکمیل و رفع عیب می شوند.
  • تنها شخص خریدار است که میتواند از طریق شناسه خرید خود به پنل خرید دسترسی داشته باشد و در هر زمان آخرین نسخه را دریافت کند.
  • ایمیل بروز رسانی ها و رفع باگ ها تنها به ایمیل خریدار ارسال می‌شود.
  • اگر مشتری شما ملزم به رعایت قوانین کپی رایت باشد (بخصوص شرکت‌ها، سازمان‌ها و برند های شناخته شده) شما ناگزیر هستید برای استفاده از این فونت در محصول مورد نظر یک اجازه نامه (لایسنس) صادر کنید. تنها شخص خریدار است که می تواند برای فونت خرید شده اجازه نامه (لایسنس) ایجاد کند.
 
comment

دیدگاه‌ها

سوالات متداول